منتديات ماما نجية لتفسير الاحلام

منتديات ماما نجية لتفسير الاحلام

عفوا المنتدى للنساء فقط
 
الرئيسيةاليوميةس .و .جبحـثالمجموعاتالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 تفسير احلام يوم الخميس الموافق 8\17ان شاء الله

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
ماما نجية
شخصية vip
شخصية vip


عدد المساهمات : 5410
تاريخ التسجيل : 17/07/2011

مُساهمةموضوع: تفسير احلام يوم الخميس الموافق 817ان شاء الله   الجمعة 17 أغسطس - 0:16

تفسير احلام يو الخميس الموافق 8\17  ان شاء الله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
بسمه رضى
عضوة
عضوة
avatar

عدد المساهمات : 176
تاريخ التسجيل : 23/11/2011
العمر : 29

مُساهمةموضوع: رد: تفسير احلام يوم الخميس الموافق 8\17ان شاء الله   الأربعاء 22 أغسطس - 17:08

حلم رقم 1
حلمت خير اللهم اجعله خير اني اتجوزت لشاب لا أعرفه ولا شوفته وشفت بابا الله يرحمه ويغفر له كأنه مدايق أو مش عجبه الوضع ورحت بيت الزوجية عباره عن قصر كبير اوي بس دخلوني من الباب الخلفي وقعدت في غرفه وكنت حزينه وبعيط كنت كأني مسجونه وتعبانه اوي وخرجت من الغرفة ديه لاقيت الشخص اللي اتجوزني اخدني من ايدي  و بقى مبسوط وبيقولي انت ازاي قعده هنا وكان بابا وماما معايا ودخلني من الباي الرئيسى للقصر وبيقولي  انت تعيشي هنا ده مكانك وبقيت مذهوله من فخامه القصر وغرف النوم الجميله وهو استغرب من غرفة النوم اللي كنت قعده فيها وبقي يقول ازاي امي تعمل فيكي كده وتديكي الغرفه ديه خدي الغرفه ديه حلوه وجميله بس انا من ذهول بقيت ابص للقصر بكل غرابه وبابا وماما معايا وبيقولوا الله اكبر ايه الجمال ده وقمت على كده

انا كنت بصلي ويدعي ربنا يخفف عني ويفك كربي ويهدي الحال كابيني ومابين زوجي وتهدي المشاكل ويبعد عني شر عياله وأهله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sa_ra
عضوة
عضوة
avatar

عدد المساهمات : 94
تاريخ التسجيل : 09/07/2013
العمر : 30

مُساهمةموضوع: رد: تفسير احلام يوم الخميس الموافق 8\17ان شاء الله   الأربعاء 22 أغسطس - 19:00

حلم رقم ٢ 

ماما انا جوزي ليه واحد صحبه متوفي من فتره قليله حلمت ان عربيته واقفه تحت البيت و في اتنين قاعدين يفتشوا فيها علشان يدورا علي اوراق يخدوا بيها حق مراته وفعلا خد سرق ورقه وانا قعدت اسرخ علشان الناس تاخد بلها بس كان سرقها خلاص و بعدين بنادي علس ولدته اقولها هي اكنها كانت ساكنه جامبي . فلقيته نازل من البيت و ماسك ايد مراته و ماشي استغربت اوي و كنت قاعده بعيط عليه علشان انا عارفه انه متوفي .. كلمت جوزي قلتله اني شفته مصدقنيش .. شويه مامته نزلت حكتلها اللي حصل قعدت تهديني اكني  مجنونه و مفيش حاجه حصلت وراحت جابت العربيه تحت البيت واكن مفيش حاجه حصلت هو عربيته في الحقيقه بيضه كانت في الحلم نولها احمر بس .. 

هو متوفي من ٤ شهور كات متجوز جديد معندش ولاد
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
صوت روح
عضوة
عضوة
avatar

عدد المساهمات : 366
تاريخ التسجيل : 22/11/2015
العمر : 33

مُساهمةموضوع: رد: تفسير احلام يوم الخميس الموافق 8\17ان شاء الله   الأربعاء 22 أغسطس - 19:35

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
عيد مبارك عليكي و كل سنة و انت طيبة 
هذه رؤيا اتكررت... شفت اني ببيت و دخلت علي بنت عمتي اسمها فلة.. حاملة اساور ذهب
اتجهت الي و لبستني الاساور بإيدي اليمين
نفس الرؤيا بس ها المرة خالت زوجة اخي اسمها روضة لبستني اساور ذهب جميلة
بايدي اليمين 
انسة غير موضفة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
صوت روح
عضوة
عضوة
avatar

عدد المساهمات : 366
تاريخ التسجيل : 22/11/2015
العمر : 33

مُساهمةموضوع: رد: تفسير احلام يوم الخميس الموافق 8\17ان شاء الله   الأربعاء 22 أغسطس - 19:38

السلام عليكم ورحمة الله 
رايت اني بغرفتي و كان فوق الخزانة قطعة شوكولاطة و دخل اخويا عبد الوهاب اخذذها و اكلها فغضبت كثيرا منه و طلبت منه ان يعوضني بأخرى مثلها و يشتريها لي ثثم طلبت منه قطعتين عوض ما اكله و قد كنت غاضبة جدا منه
انسة غير موضفة
اخي موضف عازب
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
صوت روح
عضوة
عضوة
avatar

عدد المساهمات : 366
تاريخ التسجيل : 22/11/2015
العمر : 33

مُساهمةموضوع: رد: تفسير احلام يوم الخميس الموافق 8\17ان شاء الله   الأربعاء 22 أغسطس - 19:39

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
انا رايت امي رحمها الله بالمطبخ تقوم بإعداد الطعام و هذه الرؤيا تكررت اكتر من مرة
ما تفسيرها؟
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
صوت روح
عضوة
عضوة
avatar

عدد المساهمات : 366
تاريخ التسجيل : 22/11/2015
العمر : 33

مُساهمةموضوع: رد: تفسير احلام يوم الخميس الموافق 8\17ان شاء الله   الأربعاء 22 أغسطس - 20:11

السلام عليكم و رحمة الله
رأيت اني امثل و كأنه اول دور لي بالتمثيل.
آنسة غير موظفة 
ماما نجية في رؤى سابقة كنت ارى نفسي بين ممثلين مشهورين و الان ارى نفسي اني مثلهم و لكن في البدايات.
خيرا ان شاء الله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
صوت روح
عضوة
عضوة
avatar

عدد المساهمات : 366
تاريخ التسجيل : 22/11/2015
العمر : 33

مُساهمةموضوع: رد: تفسير احلام يوم الخميس الموافق 8\17ان شاء الله   الخميس 23 أغسطس - 9:51

السلام عليكم ورحمة الله 
رايت اني في اجتماع مع مدير شركة كنت اعمل بها (اسمه شاكر) و كان الاجتماع في منزله.. كان هناك العديد من الحاضرين هناك و قد وضعوا على الطاولات قطعة مرطبات. اخذت اتجول في المنزل و قد كانت به غرف كثيرة و لكن شبه مظلمة و وجدت صعوبة في العودة إلى قاعة الاجتماع و اعترضتني امرأة مسنة و انا عائدة.. حين دخلت القاعة وجدت ان صحون المرطبات فارغة و وجدت صحني إلى جانب صحن اخر كما هو فجلست لآكل حصتي و قلت اني ساكل قطعة أخرى اذا لم اكتف و لم يكن هناك احد بالقاعة سوى شاكر الذي جلس امامي و كان قد اشترى خبزا لذيذا و بدأت بالتحدث اليه فاشار علي بالسكوت لحظة كي لا تسمعنا نجلاء (سكرتيرة عمل سابق) و قد دخلت علينا لتسأل عن شيء ثم حين غادرت اراد شاكر المغادرة و قد أخذ معه بعض الخبز فسالته ان آخذ البعض الاخر فوافق ثم انتبهت إلى ساعتي لاجدها قد توقفت و تفحصت هاتفي فوجدتها الحادية عشر مساءً و اتصالا من المنزل فخفت و اسرعت بالخروج و العودة و قد كان ليلا و انتهت الرؤيا.
آنسة غير موضفة مهمومة
شاكر متزوج وله أطفال موضف بشركة اجنبية
نجلاء موضفة و لها ابنة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
nooraa
عضوة
عضوة
avatar

عدد المساهمات : 60
تاريخ التسجيل : 28/08/2011

مُساهمةموضوع: رد: تفسير احلام يوم الخميس الموافق 8\17ان شاء الله   الخميس 23 أغسطس - 10:03

السلام عليكم ماما نجية
رأيت أنني اركب ناقة في البداية رأيت مكان وضع القدم قريبا من الارض و عرفت أنها ناقة و ركبت بسهولة و قامت الناقة لم يكن عليها سرج و في البداية و جدت نفسي على الجزء الخلفي من الناقة ثم جلست بالطريقة الصحيحة بسهولة. آنسة اعمل.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sa_ra
عضوة
عضوة
avatar

عدد المساهمات : 94
تاريخ التسجيل : 09/07/2013
العمر : 30

مُساهمةموضوع: رد: تفسير احلام يوم الخميس الموافق 8\17ان شاء الله   الجمعة 24 أغسطس - 0:26

حلم رقم ٩ 
ماما انا حلمت اني وقفه في مدخل البيت بتاع نينه و المفروض ان شقتي فوق .. لقيت راجل دجال معدي كده و حاول يحضني بالعافيه وانا زقيته و شتمته و فهمته انه دجال راح رامي ورقه مكتوب فيها كلام ان هو هيوريني ازاي اعمل كده المهم اللي كانوا معايا قروا الورقه و فهمتهم انه ولا هيقدر يعمل حاجه انا مقتنعه بكده بس كنت خايفه لانه لوحدي معايا ابني و جوزي مسافر .. المهم فضلت اراقب من البلكونه اي حاجه تحصل و كل شويه احس ان حد ناوي يعمل حاجه بس لما بيلقوني عارفه بيرجعوا اكن الراجل ده بيبعت ستات تعمل الحجات دي .. بس 

انا متجوزه عندي ولد
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
جزيرة
عضوة
عضوة
avatar

عدد المساهمات : 174
تاريخ التسجيل : 28/08/2011

مُساهمةموضوع: رد: تفسير احلام يوم الخميس الموافق 8\17ان شاء الله   الجمعة 24 أغسطس - 14:46

السلام عليكم ماما نجية و كل عام و حضرتك بخير
الحلم10
حلمت ان شعري مليان قمل و صيبان و كانت واحدة اعرفها اسمها بشرى بتفللي راسي فقتلت قملة . انا انسة عندي مشروع زواج معطل و في واحدة صاحبتي هي الواسطة بينه و بيني.
و في حلم ثاني لو سمحتيلي يا ماما نجية هو لصاحبتي كانت مخطوبة لواحد بتحبه و بعدها فسخ ابخطوبة بشكل مفاجىء حلمت بعديها ان الشخص ده بيتكلم معاها و قال لها ان في ناس قالولو انك ضعيفة . غلما انها بتعاني من مرض في رجلها علشان كده هو فسخ الخطوبة. جزاكم الله خيرا

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
صوت روح
عضوة
عضوة
avatar

عدد المساهمات : 366
تاريخ التسجيل : 22/11/2015
العمر : 33

مُساهمةموضوع: رد: تفسير احلام يوم الخميس الموافق 8\17ان شاء الله   الجمعة 24 أغسطس - 15:13

السلام عليكم و رحمة الله
رأيت اني رأيت برعم شجرة و كان اخضر مشعا و جميلا فقطفته ثم وجدتني في شجرة انظر الى فوق اين كان هناك رضيع جميل في الاعلى و اتى رجل و قد كان خائفا ان نقع و لكني طمأنته اننا على ما يرام و انتهت الرؤيا
آنسة غير موظفة مهمومة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
صوت روح
عضوة
عضوة
avatar

عدد المساهمات : 366
تاريخ التسجيل : 22/11/2015
العمر : 33

مُساهمةموضوع: رد: تفسير احلام يوم الخميس الموافق 8\17ان شاء الله   السبت 25 أغسطس - 9:19

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
رأيت أني دخلت محل ملابس و تجولت به قليلا لم يكن به الكثير من الملابس و لكن كان اغلبها من اللون الابيض ثم دخلت فتاتان المحل و ارادت احداهما شراء سروال ابيض اللون فوجدت نفسي قد اصبحت البائعة و سالتها عن مقاسها و اخذت ابحث لها عنه و لكني لم أجد و اخبرتها ان المقاس لم يعد موجود و اقترحت عليها نوعا آخر جينز ازرق اللون و قدمت اليها سروالين و لكن فوجئت انهما متسخان فاخذت في تنظيفهما بالبخار الحار حتى ازيلت البقع منهما و كنت سعيدة بذلك. و انتهت الرؤيا
انسة غير موضفة مهمومة ابحث عن عمل 
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
nooraa
عضوة
عضوة
avatar

عدد المساهمات : 60
تاريخ التسجيل : 28/08/2011

مُساهمةموضوع: رد: تفسير احلام يوم الخميس الموافق 8\17ان شاء الله   الأحد 26 أغسطس - 9:09

السلام عليكم
رأيت أنني أغرز سكينا في طرف إصبع السبابة من اليد اليمنى حتى خرجت من الجهة الأخرى ثم ثبت شئ أعلى السكين و تركتها. فيما بعد اخرجت السكين لم يكن هناك ألم أو دم كثير. ثم رأيت كأنني اغسل يدي بمساعدة شخص لا أراه و لا اعرفه بهدف تنظيف الجرح و لم اعرف مكان الجرح لأني لم ارى دماء. ثم تذكرت أنها السبابة فعصرتها بقوة فخرج شئ مكلكع صغير غامق اللون و انتهى الحلم و كنت اشعر أن جزء من الاصبع فارغ داخله و ليس ممتلئ كما نحسه في الواقع.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
نادو
عضوة
عضوة
avatar

عدد المساهمات : 14
تاريخ التسجيل : 06/05/2018
العمر : 28

مُساهمةموضوع: رد: تفسير احلام يوم الخميس الموافق 8\17ان شاء الله   الأحد 26 أغسطس - 17:09

كل سنة وانتى طيبه ماما نجيه
حلمت أن عمو محمد ومراته هيام بيتخنقو وأنا سمعتهم من الشباك وهيا كانت عمالة تتخاتق معاه وتقول وأهلك بس باقى الكلام مش واضح لقيتها بصت من الشباك علينا تشوف حد واقف عندنا وسمعها فرحت دخلت علشان مش تشوفني بس معرفش شرفتنى ولا لا وكنت حسه انها بتحرضة على أهله ولقيت عمو محمد واخد عقد فى ايده ونازل السلم وأن العقد ده بتاع حاجه تخص بابا وعمو رايح يسجل العقد باسمه علشان بابا واحنا متعرفش ناخده منه بس وهو نازل تعب ومسك دماغه وزى ما يكون اغما عليه وأنا وماما دخلنا عمو شقتنا وحاولنا تساعده علشان يفوق لأنه كان تعبان وكنا قلقانين عليه بس لما هيام مراته وابنته مريم نزلو يشوفوه حسيت أن عادى مش خايفين عليه ولازعلنين علشانة وعمو محمد فضل معانا وهيام وبنتها مريم ميشيو وعمو محمد بدأ يتحسن وهو طبعا مش راح سجل العقد باسمة
ماما نجيه بابا ليه أرض وشقق عند عمو محمد وهو مش راضى يرجع الحاجه بسهولة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sasoloveyou
عضوة مميزة
عضوة مميزة
avatar

عدد المساهمات : 324
تاريخ التسجيل : 24/08/2011
العمر : 23

مُساهمةموضوع: رد: تفسير احلام يوم الخميس الموافق 8\17ان شاء الله   الإثنين 27 أغسطس - 3:58

السلام عليكم يا ماما، انا حلمت اني كنت ف لجنه امتحانات وقاعده معايا ورقه اسئله وبحل انا كنت عارفه الاجابات بس مكنتش مجمعاها او مش عارفه اجيبها ازاي المهم اني لقيت المراقب جه قعد جمبي كان شاب وشكلو حلو واسمه محمد اداني ورقه فيها الاسئله بالحلول وضحكلي ومشي، انا بعدها كنت عارفه الاجابات ف مغشيتش منها انا كنت ببص اتأكد من اللي ف دماغي وعايزه اكتبه وابتديت بقا اكتب واحل الاسئله وبعدين قعدت جمب بنت وكنا بنراجع الاجابات وكانت اجاباتي صح
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
بوسى 123
عضوة
عضوة
avatar

عدد المساهمات : 375
تاريخ التسجيل : 28/09/2014
العمر : 51

مُساهمةموضوع: رد: تفسير احلام يوم الخميس الموافق 8\17ان شاء الله   الإثنين 27 أغسطس - 15:17

كل سنة و حضرتك طيبة
من حوالى اسبوعين حلمت انه انا و بنتى راكبين عربية و لقيت جامع و فيه ناس بيصلوا و سمعت صوت الصلاة و بعد كده سمعت تكبيرات العيد ..و قلت ده كتب كتاب بتاع حد و عقبال بنتى و كان فى زحمة ناس كتير ...و بعدين لقيت بنتى بتقول لى انها مش عاجبها العربيات بتاعتنا و عايزة عربية احسن و شاورت على عربية سوداء و انا بصيت لقيت العربية شكلها عادى خالص و استغربت انها عجبتها و لقيت جنب العربية راجل لابس هدوم خليجى و اعتقد شكله كبير شوية ...
بعد الحلم ده بكام يوم عريس اتقدم و مشينا فى الموضوع بس ما حصلش نصيب مع انى كنت فاكرة انه تكبيرات العيد دى معناها فرح و سرور بس للاسف حصل العكس ...و فى عريس كمان سمعنا عنه بس بنتى كانت مش موافقة على مواصفاته من الاول و كان بيشتغل فى الخليج و ما اتكلمناش خالص فى الموضوع..
فى واحدة لمحت لى كده على موضوع عريس من فترة بس ما حدش اتكلم لحد دلوقتى و انا امبارح كنت قاعدة أفكر فى الموضوع و بقول ياترى موضوع العريس ده بجد ولا اى كلام و حلمت انه بنتى جت وقفت من ورايا و كانت لابسة اسود و بتقول لى انه خلاص مش هنعمل عيد ميلاد بكرة للعريس (فى الحلم كان المقصود العريس اللى رفضته بعد ما قعدنا معاهم و هى ما ارتاحتش) و انا قلت ده انا كنت ناسية الموضوع خالص و المفروض كنت اجيب تورتة و جاتو و كمان قلت كويس انى هجيب الشغالة تنظف البيت .

شكرا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
بوسى 123
عضوة
عضوة
avatar

عدد المساهمات : 375
تاريخ التسجيل : 28/09/2014
العمر : 51

مُساهمةموضوع: رد: تفسير احلام يوم الخميس الموافق 8\17ان شاء الله   الإثنين 27 أغسطس - 20:53

حلمت من حوالى شهر انه فى مجموعة ناس قاعدين فى مكان مفتوح و انا قاعدة قصادهم و لقيت بنتى الكبيرة واقفة و مبتسمة و شكلها مبسوط و كانت بتبص ناحية راجل واقف و كان شكله مش حلو اوى يعنى و هدومه شكلها مش حلو ...و بعدين الناس اللى قاعدين قصادى بيسالوا الراجل ده ايه رايك فى العروسة .تقريبا قال لهم مش هينفع..و انا كمان قلت كل شئ نصيب ....شكرا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
صوت روح
عضوة
عضوة
avatar

عدد المساهمات : 366
تاريخ التسجيل : 22/11/2015
العمر : 33

مُساهمةموضوع: رد: تفسير احلام يوم الخميس الموافق 8\17ان شاء الله   الثلاثاء 28 أغسطس - 10:52

السلام عليكم و رحمة الله
رايت اني كنت مع مجموعة من الاصدقاء من المشهورين و كنا نتحدث بفرح ثم وجدت نفسي ادخل منزلا جديدا و كأنه منزلي الجديد .. كان واسعا و جميلا .. دخلت غرفة الاستحمام و كانت كبيرة و نظيفة ثم تجولت داخل المنزل و كانت مؤثثا و به العديد من الغرف الكبيرة الواسعة و جدرانها باللون الاخضر في شكل اقواس متعددة بالداخل .. غرفة الجلوس كانت مؤثثه بالكامل و كبيرة و كنت اسمع القرآن آت من كل غرفة و قلت في نفسي ان من كان بالمنزل قد ترك القرآن يقرأ قبل ذهابه و قلت في نفسي ان شاء الله ستكون خطبتي في هذا المنزل ثم وجدت اصدقائي قد وصلوا ايضا فذهبت لاستقبالهم امام الباب و رأيت الممثلان احمد حلمي و منى زكي مقبلان علي ايضا فقلت لمن حولي ان شاء الله تكون عتبة خير و منزل خير علينا فردوا علي : ان شاء الله و انتهت الرؤيا
آنسة غير موظفة مهمومة
استبشرت خيرا بهذه الرؤيا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ام احمد
عضوة
عضوة
avatar

عدد المساهمات : 12
تاريخ التسجيل : 25/04/2017
العمر : 38

مُساهمةموضوع: رد: تفسير احلام يوم الخميس الموافق 8\17ان شاء الله   الثلاثاء 28 أغسطس - 12:39

انا نازله من بيتنا وحد بيعملى مكياج ست عجوزه عشان اخضكم ولابسه عبايه سودا وطرحه ونزلت لقيتكم بتصلوا انتى وهدير رحت دخلت فى اخر ركعه تقريبا وبعدين بتقوليلى دا سواق التاكسي سبنا هنا ودخل يصلى وانتى لابسه بدى احمر فوقيه بلوزه جل بيج طويه على بنطلون بعدين اعطيتى اسلام كيس زباله اسود يرميه قالك جمعى كله كده وارميه مره وحده رحنا مشينا كلنا ومعانا عزه وبس

الحلم ده بنتى الكبيرة حلمته لى وكتبته لى كده وانا نسخته لحضرتك
بنتى الكبيرة دى متزوجه وخلفه وحلمت بى بصلى فى المسجد انا وبنتى الاصغر انسه طالبه فى الجامعه واسلام اللى رمالى كيس الزباله ده ابن اختى عزه والمشينا معاها عزه اختى
يا حاجه نجيه انا بمر بمرحله نفسيه وحشه جدا وفى ضغوط جامده فى حياتى وحاسه الدنيا مقفوله فى وشى بس الحمد لله انا ديمه الاستغفار وذكر الله والصلاة على رسول الله وانا بتفأل باحلام بنتى الكبيرة الصراحة بتحقق
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
جزيرة
عضوة
عضوة
avatar

عدد المساهمات : 174
تاريخ التسجيل : 28/08/2011

مُساهمةموضوع: رد: تفسير احلام يوم الخميس الموافق 8\17ان شاء الله   الثلاثاء 28 أغسطس - 21:43

السلام عليكم في واحدة صاحبتي جابتلي عريس العريس كويس بس هي حاليا مش مستريحالها صليت استخارة حلمت ان الشخص ده عمل البلاط لبيته بس عليه الغبار فانا قلت غي نفسي ما هو عمل البلاط طب هي ليه قالت لي لسه ما عملش يعني تكذب علي بس بعدها قلت يمكن من الغبار الي فوقه ما شافتش. انا انسة. الشخص يبني في بيت له حاليا لسه ما عملوش البلاط. البنت ديه في الاول كنت مرتاحلها بس الان لا. جزاك الله خيرا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ماما نجية
شخصية vip
شخصية vip


عدد المساهمات : 5410
تاريخ التسجيل : 17/07/2011

مُساهمةموضوع: رد: تفسير احلام يوم الخميس الموافق 8\17ان شاء الله   الثلاثاء 28 أغسطس - 22:50

ماما نجية كتب:
تفسير احلام يو الخميس الموافق 8\17  ان شاء الله         انا بعتزر عن تاخيرى فى التفسير وذلك لسفرى للصيف وبعدها مرض جامد والحمد الله

بسمه رضى كتب:
حلم رقم 1
حلمت خير اللهم اجعله خير اني اتجوزت لشاب لا أعرفه ولا شوفته وشفت بابا الله يرحمه ويغفر له كأنه مدايق أو مش عجبه الوضع ورحت بيت الزوجية عباره عن قصر كبير اوي بس دخلوني من الباب الخلفي وقعدت في غرفه وكنت حزينه وبعيط كنت كأني مسجونه وتعبانه اوي وخرجت من الغرفة ديه لاقيت الشخص اللي اتجوزني اخدني من ايدي  و بقى مبسوط وبيقولي انت ازاي قعده هنا وكان بابا وماما معايا ودخلني من الباي الرئيسى للقصر وبيقولي  انت تعيشي هنا ده مكانك وبقيت مذهوله من فخامه القصر وغرف النوم الجميله وهو استغرب من غرفة النوم اللي كنت قعده فيها وبقي يقول ازاي امي تعمل فيكي كده وتديكي الغرفه ديه خدي الغرفه ديه حلوه وجميله بس انا من ذهول بقيت ابص للقصر بكل غرابه وبابا وماما معايا وبيقولوا الله اكبر ايه الجمال ده وقمت على كده

انا كنت بصلي ويدعي ربنا يخفف عني ويفك كربي ويهدي الحال كابيني ومابين زوجي وتهدي المشاكل ويبعد عني شر عياله وأهله
حبيبتى ان شاء الله هتتبدل احوالك للاحسن وربنا هيهدى حالك وهيهدى زوجك لك وهيوسع عليك باذن الله
sa_ra كتب:
حلم رقم ٢ 

ماما انا جوزي ليه واحد صحبه متوفي من فتره قليله حلمت ان عربيته واقفه تحت البيت و في اتنين قاعدين يفتشوا فيها علشان يدورا علي اوراق يخدوا بيها حق مراته وفعلا خد سرق ورقه وانا قعدت اسرخ علشان الناس تاخد بلها بس كان سرقها خلاص و بعدين بنادي علس ولدته اقولها هي اكنها كانت ساكنه جامبي . فلقيته نازل من البيت و ماسك ايد مراته و ماشي استغربت اوي و كنت قاعده بعيط عليه علشان انا عارفه انه متوفي .. كلمت جوزي قلتله اني شفته مصدقنيش .. شويه مامته نزلت حكتلها اللي حصل قعدت تهديني اكني  مجنونه و مفيش حاجه حصلت وراحت جابت العربيه تحت البيت واكن مفيش حاجه حصلت هو عربيته في الحقيقه بيضه كانت في الحلم نولها احمر بس .. 

هو متوفي من ٤ شهور كات متجوز جديد معندش ولاد
حبيبتى الله يرحمه ويغفر له فيه ناس عاوزة تاكل حق مراته وامه موافقة على كدة ياريت تتدخلوا او تنبهوها
صوت روح كتب:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
عيد مبارك عليكي و كل سنة و انت طيبة 
هذه رؤيا اتكررت... شفت اني ببيت و دخلت علي بنت عمتي اسمها فلة.. حاملة اساور ذهب
اتجهت الي و لبستني الاساور بإيدي اليمين
نفس الرؤيا بس ها المرة خالت زوجة اخي اسمها روضة لبستني اساور ذهب جميلة
بايدي اليمين 
انسة غير موضفة
خطبة لك باذن الله
صوت روح كتب:
السلام عليكم ورحمة الله 
رايت اني بغرفتي و كان فوق الخزانة قطعة شوكولاطة و دخل اخويا عبد الوهاب اخذذها و اكلها فغضبت كثيرا منه و طلبت منه ان يعوضني بأخرى مثلها و يشتريها لي ثثم طلبت منه قطعتين عوض ما اكله و قد كنت غاضبة جدا منه
انسة غير موضفة
اخي موضف عازب
حبيبتى فيه حبة نكد واخوك هيتدخل ليساعدك
صوت روح كتب:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
انا رايت امي رحمها الله بالمطبخ تقوم بإعداد الطعام و هذه الرؤيا تكررت اكتر من مرة
ما تفسيرها؟
حبيبتى ان شاء الله هترزقوا من حيث لاتحتسبو والله يرحم امك
صوت روح كتب:
السلام عليكم و رحمة الله
رأيت اني امثل و كأنه اول دور لي بالتمثيل.
آنسة غير موظفة 
ماما نجية في رؤى سابقة كنت ارى نفسي بين ممثلين مشهورين و الان ارى نفسي اني مثلهم و لكن في البدايات.
خيرا ان شاء الله
حبيبتى ان هتكذبى على احد والله معك
صوت روح كتب:
السلام عليكم ورحمة الله 
رايت اني في اجتماع مع مدير شركة كنت اعمل بها (اسمه شاكر) و كان الاجتماع في منزله.. كان هناك العديد من الحاضرين هناك و قد وضعوا على الطاولات قطعة مرطبات. اخذت اتجول في المنزل و قد كانت به غرف كثيرة و لكن شبه مظلمة و وجدت صعوبة في العودة إلى قاعة الاجتماع و اعترضتني امرأة مسنة و انا عائدة.. حين دخلت القاعة وجدت ان صحون المرطبات فارغة و وجدت صحني إلى جانب صحن اخر كما هو فجلست لآكل حصتي و قلت اني ساكل قطعة أخرى اذا لم اكتف و لم يكن هناك احد بالقاعة سوى شاكر الذي جلس امامي و كان قد اشترى خبزا لذيذا و بدأت بالتحدث اليه فاشار علي بالسكوت لحظة كي لا تسمعنا نجلاء (سكرتيرة عمل سابق) و قد دخلت علينا لتسأل عن شيء ثم حين غادرت اراد شاكر المغادرة و قد أخذ معه بعض الخبز فسالته ان آخذ البعض الاخر فوافق ثم انتبهت إلى ساعتي لاجدها قد توقفت و تفحصت هاتفي فوجدتها الحادية عشر مساءً و اتصالا من المنزل فخفت و اسرعت بالخروج و العودة و قد كان ليلا و انتهت الرؤيا.
آنسة غير موضفة مهمومة
شاكر متزوج وله أطفال موضف بشركة اجنبية
نجلاء موضفة و لها ابنة
شغل عقل باطن  حديث نفس
nooraa كتب:
السلام عليكم ماما نجية
رأيت أنني اركب ناقة في البداية رأيت  مكان وضع  القدم قريبا من الارض و عرفت أنها ناقة و ركبت بسهولة و قامت الناقة لم يكن عليها سرج و في البداية و جدت نفسي على الجزء الخلفي من الناقة ثم جلست بالطريقة الصحيحة بسهولة. آنسة اعمل.
حبيبتى ان شاء الله فيه نقلة جميلة فى حياتك وهتخطبى باذن الله
sa_ra كتب:
حلم رقم ٩ 
ماما انا حلمت اني وقفه في مدخل البيت بتاع نينه و المفروض ان شقتي فوق .. لقيت راجل دجال معدي كده و حاول يحضني بالعافيه وانا زقيته و شتمته و فهمته انه دجال راح رامي ورقه مكتوب فيها كلام ان هو هيوريني ازاي اعمل كده المهم اللي كانوا معايا قروا الورقه و فهمتهم انه ولا هيقدر يعمل حاجه انا مقتنعه بكده بس كنت خايفه لانه لوحدي معايا ابني و جوزي مسافر .. المهم فضلت اراقب من البلكونه اي حاجه تحصل و كل شويه احس ان حد ناوي يعمل حاجه بس لما بيلقوني عارفه بيرجعوا اكن الراجل ده بيبعت ستات تعمل الحجات دي .. بس 

انا متجوزه عندي ولد
حبيبتى انت هتقعى فى فتنة يعنى احد هيكذب عليك كذبة وهتصدقيها احرسى لنفسك والله معك
جزيرة كتب:
السلام عليكم ماما نجية و كل عام و حضرتك بخير
الحلم10
حلمت ان شعري مليان قمل و صيبان و كانت واحدة اعرفها اسمها بشرى بتفللي راسي فقتلت قملة . انا انسة عندي مشروع زواج معطل و في واحدة صاحبتي هي الواسطة بينه و بيني.
و في حلم ثاني لو سمحتيلي يا ماما نجية هو لصاحبتي كانت مخطوبة لواحد بتحبه و بعدها فسخ ابخطوبة بشكل مفاجىء حلمت بعديها ان الشخص ده بيتكلم معاها و قال لها ان في ناس قالولو انك ضعيفة . غلما انها بتعاني من مرض في رجلها علشان كده هو فسخ الخطوبة. جزاكم الله خيرا

حبيبتى فيه امل هيتحقق لك وهتبشرى خير باذن الله
صوت روح كتب:
السلام عليكم و رحمة الله
رأيت اني رأيت برعم شجرة و كان اخضر مشعا و جميلا فقطفته ثم وجدتني في شجرة انظر الى فوق اين كان هناك رضيع جميل في الاعلى و اتى رجل و قد كان خائفا ان نقع و لكني طمأنته اننا على ما يرام و انتهت الرؤيا
آنسة غير موظفة مهمومة
استعيذى من تلك الرؤيا
صوت روح كتب:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
رأيت أني دخلت محل ملابس و تجولت به قليلا لم يكن به الكثير من الملابس و لكن كان اغلبها من اللون الابيض ثم دخلت فتاتان المحل و ارادت احداهما شراء سروال ابيض اللون فوجدت نفسي قد اصبحت البائعة و سالتها عن مقاسها و اخذت ابحث لها عنه و لكني لم أجد و اخبرتها ان المقاس لم يعد موجود و اقترحت عليها نوعا آخر جينز ازرق اللون و قدمت اليها سروالين و لكن فوجئت انهما متسخان فاخذت في تنظيفهما بالبخار الحار حتى ازيلت البقع منهما و كنت سعيدة بذلك. و انتهت الرؤيا
انسة غير موضفة مهمومة ابحث عن عمل 
حبيبتى ان شاء الله سوف تجدى عمل مناسب باذن الله وهتكونى سعيدة به
nooraa كتب:
السلام عليكم
رأيت أنني أغرز سكينا في طرف إصبع السبابة من اليد اليمنى حتى خرجت من الجهة الأخرى ثم ثبت شئ أعلى السكين و تركتها. فيما بعد اخرجت السكين لم يكن هناك ألم أو دم كثير. ثم رأيت كأنني اغسل يدي بمساعدة شخص لا أراه و لا اعرفه بهدف تنظيف الجرح و لم اعرف مكان الجرح لأني لم ارى دماء. ثم تذكرت أنها السبابة فعصرتها بقوة فخرج شئ مكلكع صغير غامق اللون و انتهى الحلم و كنت اشعر أن جزء من الاصبع فارغ داخله و ليس ممتلئ كما نحسه في الواقع.
حبيبتى انت هتاذى نفسك دون ان تحسى  يعنى ممكن تدخلى فى علاقة عاطفيه وتفشل وهتدخليها وانت عارفة انها فاشلة حازرى على نفسك
نادو كتب:
كل سنة وانتى طيبه ماما نجيه
حلمت أن عمو محمد ومراته هيام بيتخنقو وأنا سمعتهم من الشباك وهيا كانت عمالة تتخاتق معاه وتقول وأهلك بس باقى الكلام مش واضح لقيتها بصت من الشباك علينا تشوف حد واقف عندنا وسمعها فرحت دخلت علشان مش تشوفني بس معرفش شرفتنى ولا لا وكنت حسه انها بتحرضة على أهله ولقيت عمو محمد واخد عقد فى ايده ونازل السلم وأن العقد ده بتاع حاجه تخص بابا وعمو رايح يسجل العقد باسمه علشان بابا واحنا متعرفش ناخده منه بس وهو نازل تعب ومسك دماغه وزى ما يكون اغما عليه وأنا وماما دخلنا عمو شقتنا وحاولنا تساعده علشان يفوق لأنه كان تعبان وكنا قلقانين عليه بس لما هيام مراته وابنته مريم نزلو يشوفوه حسيت أن عادى مش خايفين عليه ولازعلنين علشانة وعمو محمد فضل معانا وهيام وبنتها مريم ميشيو وعمو محمد بدأ يتحسن وهو طبعا مش راح سجل العقد باسمة
ماما نجيه بابا ليه أرض وشقق عند عمو محمد وهو مش راضى يرجع الحاجه بسهولة
حبيبتى عمك بعيد عن ربنا وبيسمع لمراته لكن هيرجع لعقله ان شاء الله وهيعطيكم حقكم
sasoloveyou كتب:
السلام عليكم يا ماما، انا حلمت اني كنت ف لجنه امتحانات وقاعده معايا ورقه اسئله وبحل انا كنت عارفه الاجابات بس مكنتش مجمعاها او مش عارفه اجيبها ازاي المهم اني لقيت المراقب جه قعد جمبي كان شاب وشكلو حلو واسمه محمد اداني ورقه فيها الاسئله بالحلول وضحكلي ومشي، انا بعدها كنت عارفه الاجابات ف مغشيتش منها انا كنت ببص اتأكد من اللي ف دماغي وعايزه اكتبه وابتديت بقا اكتب واحل الاسئله وبعدين قعدت جمب بنت وكنا بنراجع الاجابات وكانت اجاباتي صح
حبيبتى انت هتمرى بمحنة لكن هتعدى على خير باذن الله
بوسى 123 كتب:
كل سنة و حضرتك طيبة
من حوالى اسبوعين حلمت انه انا و بنتى راكبين عربية و لقيت جامع و فيه ناس بيصلوا و سمعت صوت الصلاة و بعد كده سمعت تكبيرات العيد ..و قلت ده كتب كتاب بتاع حد و عقبال بنتى و كان فى زحمة ناس كتير ...و بعدين لقيت بنتى بتقول لى انها مش عاجبها العربيات بتاعتنا و عايزة عربية احسن و شاورت على عربية سوداء و انا بصيت لقيت العربية شكلها عادى خالص و استغربت انها عجبتها و لقيت جنب العربية راجل لابس هدوم خليجى و اعتقد شكله كبير شوية ...
بعد الحلم ده بكام يوم عريس اتقدم و مشينا فى الموضوع بس ما حصلش نصيب مع انى كنت فاكرة انه تكبيرات العيد دى معناها فرح و سرور بس للاسف حصل العكس ...و فى عريس كمان سمعنا عنه بس بنتى كانت مش موافقة على مواصفاته من الاول و كان بيشتغل فى الخليج  و ما اتكلمناش خالص فى الموضوع..
فى واحدة لمحت لى كده على موضوع عريس من فترة بس ما حدش اتكلم لحد دلوقتى و انا امبارح كنت قاعدة أفكر فى الموضوع و بقول ياترى موضوع  العريس ده بجد ولا اى كلام و حلمت انه بنتى جت وقفت من ورايا و كانت لابسة اسود و بتقول لى انه خلاص مش هنعمل عيد ميلاد بكرة للعريس (فى الحلم كان المقصود العريس اللى رفضته بعد ما قعدنا معاهم و هى ما ارتاحتش) و انا قلت ده انا كنت ناسية الموضوع خالص و المفروض كنت اجيب تورتة و جاتو و كمان قلت كويس  انى هجيب الشغالة تنظف البيت .
 
شكرا  
حبيبتى معلش هى مكنش عاجبها العربيات وعاوزة عربية بمواصفات خاصة ولذلك لم يتم الزواج وان شاء الله هيتقدم لها عريس احسن وافضل هيعجبها كثيرا باذن الله
بوسى 123 كتب:
حلمت من حوالى شهر انه فى مجموعة ناس قاعدين فى مكان مفتوح و انا قاعدة قصادهم و لقيت بنتى الكبيرة واقفة و مبتسمة و شكلها مبسوط و كانت بتبص ناحية راجل واقف و كان شكله مش حلو اوى يعنى و هدومه شكلها مش حلو ...و بعدين الناس اللى قاعدين قصادى بيسالوا الراجل ده ايه رايك فى العروسة .تقريبا قال لهم مش هينفع..و انا كمان قلت كل شئ نصيب ....شكرا
حبيبتى فيه عريس بس مفيش نصيب وربنا يرزقها احسن منه
صوت روح كتب:
السلام عليكم و رحمة الله
رايت اني كنت مع مجموعة من الاصدقاء من المشهورين و كنا نتحدث بفرح ثم وجدت نفسي ادخل منزلا جديدا و كأنه منزلي الجديد .. كان واسعا و جميلا .. دخلت غرفة الاستحمام و كانت كبيرة و نظيفة ثم تجولت داخل المنزل و كانت مؤثثا و به العديد من الغرف الكبيرة الواسعة و جدرانها باللون الاخضر في شكل اقواس متعددة بالداخل .. غرفة الجلوس كانت مؤثثه بالكامل و كبيرة و كنت اسمع القرآن آت من كل غرفة و قلت في نفسي ان من كان بالمنزل قد ترك القرآن يقرأ قبل ذهابه و قلت في نفسي ان شاء الله ستكون خطبتي في هذا المنزل ثم وجدت اصدقائي قد وصلوا ايضا فذهبت لاستقبالهم امام الباب و رأيت الممثلان احمد حلمي و منى زكي مقبلان علي ايضا فقلت لمن حولي ان شاء الله تكون عتبة خير و منزل خير علينا فردوا علي : ان شاء الله و انتهت الرؤيا
آنسة غير موظفة مهمومة
استبشرت خيرا بهذه الرؤيا
خير باذن الله ان شاء الله ربنا هيحقق امنيتك وهيغير حياتك الى الاحسن وهتخطبى لشخص قريب من الله كثيرا
ام احمد كتب:
انا نازله من بيتنا وحد بيعملى مكياج ست عجوزه عشان اخضكم ولابسه عبايه سودا وطرحه ونزلت لقيتكم بتصلوا انتى وهدير رحت دخلت فى اخر ركعه تقريبا وبعدين بتقوليلى دا سواق التاكسي سبنا هنا ودخل يصلى وانتى لابسه بدى احمر فوقيه بلوزه جل بيج طويه على بنطلون بعدين اعطيتى اسلام  كيس زباله اسود يرميه قالك جمعى كله كده وارميه مره وحده رحنا مشينا كلنا ومعانا عزه وبس

الحلم ده بنتى الكبيرة حلمته لى وكتبته لى كده وانا نسخته لحضرتك
بنتى الكبيرة دى متزوجه وخلفه وحلمت بى بصلى فى المسجد انا وبنتى الاصغر انسه طالبه فى الجامعه واسلام اللى رمالى كيس الزباله ده ابن اختى عزه والمشينا معاها عزه اختى
يا حاجه نجيه انا بمر بمرحله نفسيه وحشه جدا وفى ضغوط جامده فى حياتى وحاسه الدنيا مقفوله فى وشى بس الحمد لله انا ديمه الاستغفار وذكر الله والصلاة على رسول الله وانا بتفأل باحلام بنتى الكبيرة الصراحة بتحقق
فعلا انت عندك هموم كثيرة بس هتتقربى الى الله اكثر وهترمى همومك والدنيا هتقبل عيك وهتخرجى من مشاكلك باذن الله
جزيرة كتب:
السلام عليكم في واحدة صاحبتي جابتلي عريس العريس كويس بس هي حاليا مش مستريحالها صليت استخارة حلمت ان الشخص ده عمل البلاط لبيته بس عليه الغبار فانا قلت غي نفسي ما هو عمل البلاط طب هي ليه قالت لي لسه ما عملش يعني تكذب علي بس بعدها قلت يمكن من الغبار الي فوقه ما شافتش. انا انسة. الشخص يبني في بيت له حاليا لسه ما عملوش البلاط. البنت ديه في الاول كنت مرتاحلها بس الان لا. جزاك الله خيرا
حبيبتى المثل بيقول خليك وراء الذاب لحد باب البيت ممكن تكون صادقة واصلى معها
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
تفسير احلام يوم الخميس الموافق 8\17ان شاء الله
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات ماما نجية لتفسير الاحلام  :: ✿~ ●| ▐|قســـــــم تفســـــــــــير الأحــــــلام | ▐|✿~ ● :: ●~✿| ▐|تفسير الاحـــلام مع المفسرة الغالية ماما نجية | ▐|✿~ ●-
انتقل الى: